Secretarius footer logo

DE UNIEKE KANTOREN VAN SECRETARIUS

Secretarius
juli 2023

Vanaf 2021 huist Secretarius met groot genoegen in haar nieuw verbouwde kantoor in Amsterdam. Het Rotterdamse kantoor kon vervolgens niet achterblijven en daarbij was het tijd voor een volgende stap. In het voormalige ABN AMRO pand in Hillegersberg is een kantoorappartement aangekocht en, “as we write”, wordt er flink gebouwd aan een bijzonder onderkomen dat recht en eer doet aan wie Secretarius is. Interieurarchitect Majanka Hendriks van MVD | Ontwerp heeft Secretarius in beide trajecten terzijde gestaan. “Het eigene moest in beide kantoren terugkomen”.

“Als ik Secretarius in woorden wil vangen staat “persoonlijk” met stip op nummer één. Bij de 1ste ontmoeting in het oude kantoor vielen meteen de vele persoonlijke items op, maar ook hoe keurig en clean het was. Ik voelde – en heb het later ook zo ervaren – dat ik te maken had met mensen die zeer betrouwbaar zijn, goed zijn in wat ze doen, gezellig maar ook serieus. Professioneel. Een warm bad, waar iedereen “kan ik je helpen” uitstraalt. Die uitstraling moest ik vertalen naar een nieuw kantoorconcept en interieur”.

Majanka startte ooit bij Vitra en heeft door de jaren heen veel technische kennis verworven, naast het opdoen van projectervaring en het volgen van een grafische opleiding. Samen met een goed ruimtelijk inzicht en haar visuele vaardigheden, maakt dat dat ze haar vak verstaat. Twaalf jaar geleden begon ze voor zichzelf. Na in het buitenland te hebben gewoond en met een projectbureau als laatste werkgever, wilde ze haar klanten ondersteunen op de eerlijke, heldere wijze die haar kenmerkt. Vrij zijn in het geven van advies dat niet wordt bepaald door commerciële samenwerkingen of producten met een hogere marge. Een tevreden klant die blij is met wat zij heeft bedacht is voor haar belangrijker dan veel geld verdienen.

A matter of taste

“Mijn palet aan opdrachtgevers is divers. Ik heb geen eigen signatuur zoals Marcel Wanders of Piet Boon. Als je voor hen kiest, spreekt hun stijl je aan en weet je wat je krijgt. Ik werk voornamelijk voor de zakelijke markt en daarmee is iedere opdrachtgever anders. Hun visie, cultuur, het pand, manier van werken, de wensen. Het is altijd zaak om goed te luisteren; wat wil men en wat kan ik toevoegen aan een werkomgeving waarin het optimaal functioneren van mensen, zowel fysiek als mentaal, centraal staat. Wat wil een organisatie uitstralen en vertellen?”.

“Bij mijn 1ste kennismaking met Miranda van Mondfrans werd al snel duidelijk dat het team hecht is. Er was een duidelijk wensenpakket én het idee om enkele bestaande items een nieuw leven te geven. Ik ben daar een groot voorstander van, maar het is ook een enorme uitdaging. Hergebruik kan beperkend werken door de kleur, het formaat en soms ook gedateerdheid. In het geval van kantoor Amsterdam heeft het gewerkt. Tevens moest alles uit Nederland of in ieder geval Europa komen. Een mooi voorbeeld, het tapijt, komt uit een fabriek in Duitsland die opgevist plastic uit zee als grondstof gebruikt.”

Volgens Majanka is er voor ieders portemonnee wel iets te vinden. “In Dubai is het van zuiver goud en voor mijn zus spuiten we het goud”. Ze gunt iedere (kleine) ondernemer zijn business, maar het product moet wél goed zijn. Ze is geen groot fan van IKEA; je moet het nog in elkaar zetten, het vele verpakkingsmateriaal levert veel afval op en de intensiteit van het zakelijke gebruik resulteert meestal in een kortere levensduur van het product. In deze snelle wereld kost het veel tijd om up-to-date te blijven. Het is een must om (online) cursussen te volgen en vakliteratuur te lezen. Wat komt er op de markt, wat is mode, wat zijn nieuwe technieken. Dat houdt het vak blijvend interessant.
De kers op de slagroom

“Het interieur ontwerpen voor het pand in Amsterdam was niet makkelijk door de vorm, het gebrek aan duidelijke tekeningen en het feit dat het kantoor nog door de vorige huurders in gebruik was. De kunst en meubels die Miranda om zich heen had verzameld gaven mij het beeld van een artistiek type en dat gevoel liet mij niet meer los. Als je zo’n asset als kunst kunt inzetten, is dat de kers op de slagroom op de taart. Slagroom is voor mij al een vereiste, maar de kers maakt het écht af doordat je een persoonlijke touch in het ontwerp aan kunt brengen.

“Wanneer ik een ontwerp de eerste keer presenteer voel ik mij kwetsbaar, alsof je je kind afgeeft aan een ander, en dat is vreselijk spannend. Van nature ben ik verlegen en met name vroeger kon ik er wakker van liggen wanneer ik mijzelf “bloot” moest geven. Voldoe ik wel aan de verwachtingen? Voordat ik in dit geval het ontwerp aan de groep presenteerde, deed ik dat eerst aan Miranda. Wat mij nog nooit is overkomen, en waarschijnlijk ook niet meer zal gebeuren bij een cliënt, ze schoot vol. Het kwam bij haar zo binnen, het voelde voor haar zo persoonlijk, het was echt háár kantoor. Ik vond dat heel bijzonder, het trof me”.

Thuiskomen op kantoor

“Miranda vindt een mooi kantoor belangrijk. Voor haarzelf, maar met name voor de mensen die er werken. Je moet je er happy voelen. Thuiskomen op kantoor. Deze gedachte hebben we nog meer doorgetrokken naar het kantoor in Rotterdam. De uitdaging bij dit ontwerp was om het anders dan Amsterdam te maken, maar wel vanuit hetzelfde gevoel en concept”.

“Aan de Bergse Dorpsstraat in Hillegersberg staan prachtige woon-/kantoorvilla’s, chic en klassiek. Het is dan ook een andere omgeving dan Amsterdam. De conceptgedachte van open en gesloten ruimtes is behouden, maar de kleurstelling en uitvoering zijn anders geworden. Het concept wonen/leven/werken heeft nog meer vorm gekregen. Door het pand en de straat heeft kantoor Rotterdam meer allure. In Amsterdam verwacht je aan de buitenkant niet wat je binnen gaat zien. In Rotterdam is die verwachting er wel en om een statement te maken moest ik daar overheen door o.a. stalen maatwerkwanden die tot een hoogte van ruim 4 meter worden doorgetrokken en een bijzonder kleurgebruik. We moeten nog gaan zien hoe het wordt, maar ik heb er alle vertrouwen in”.

Van Miranda naar kantoor

“Uiteindelijk is Miranda als persoon het uitgangspunt voor mijn ontwerpen geweest en heb ik haar geprobeerd te visualiseren; haar kleding, kunst én haar persoonlijke benadering. Dat laatste element moest vooral een prominente rol krijgen. Secretarius staat open voor verandering en het was mede daarom een fijne samenwerking. Ik had het gevoel even deel uit te maken van het team en gunde deze fijne collega’s dan ook een fijne nieuwe plek”.

DELEN IS VERMENIGVULDIGEN

GERELATEERDE KENNISBRONNEN